قلعه سموران که از سنگ های مرمر متمایل به قرمز ساخته شده در فاصله ۳ ‏کیلومتری شمال غربی روستای رود فرق و در ۶۰کیلومتری شرق شهر جیرفت بر فراز کوهی احداث شده است.
دیواره بالای کوه که حدود هزار مترمربع میباشد از صخره ها پرتگاه های طبیعی تشکیل گردیده است. در قسمت هایی که امکان نفوذ دشمن می رفته، دیواری بلند شامل دو دروازه در ضلع شمالی و ضلع جنوبی با۱۲برج دیده بانی احداث شده است.
طول بالای قلعه یک کیلومتر و عرض متوسط آن حدود۱۵۰ متر است. آ ثار بنا های ویران قلعه سموران با پی های سنگی و آجری در ابعاد۲۱*۲۱ و قطر ۳ ‏سانتی متر به فراوانی دیده می شود. در ارتفاع۲۰۰ متری بالای قلعه، دیوار سنگی دیگری با ملاط آهک وجود دار دکه دور تا دور قلعه احداث شده است. کناره درو نی دیواره سنگی بالای قلعه، محل نگهداری اسب ها بوده است که هنوز آخور های آن موجود است. آ ثار، استحکام و موقعیت قلعه بینندگان را تحت تاثیر قرار می دهد. ‏
چاه نسبتأ عمیق قلعه با گذشت قرنهای متمادی و آسیب های فراوان هنوز عمق خود را حفظ کرده و طرز سنگ چینی کناره های آن بسیار جالب توجه است. بالای قلعه دو حوض قرار دارد که آب باران را جمع می کرده است.
حوض بزرگ ۲۰متر طول و۸ متر عرض و ۳ ‏متر عمق دارد و چهار ستون سنگی در داخل آن قرارگرفته که روی آن را برای رفع آلودگی می پوشانده اند. دیواره آجری حوض با روکش ظریفی از ماسه و آهک ساخته شده و حوض کوچک تر هم در فاصله نزدیک و بالاتر از حوض اصلی قرار گرفته است.
ساختمان قلعه سموران به قرون قبل از اسلام تعلق دارد، ولی در قرون اولیه اسلامی باز سازی شد و در دوران حکومت سلجوقیان قلعه مشهوری بوده است.
قلعه سموران به علت استحکام و موقعیت طبیعی شباهت زیادی به قلاع اسماعیلیه دارد و شاید مدت ها مورد استفاده پیر وان اسماعیلیه قرار گرفته بوده، چون که گروه هایی از فرقه اسماعیلیه در جبال بارز زندگی می کردند.