خواه بخواهیم در یک جلسه گروهیصحبت کنیم خواه در مقابل یک مخاطب ، مجبوریم که در موقعیت های مختلف عمومی صحبت کنیم.
ما در این مقاله سعی داریم راهکارهاییرا برای ارائه ی یک سخنرانی خوب و تاثیرگذار به شما معرفی کنیم.
اهمیت صحبت در جمع
حتی اگر خیلی نیاز به ارائه درمقابل گروه نداشته باشید، موقعیت های بسیاری وجود دارند که در آنها صحبت کردن خوب درجمع می تواند فرصت های خوب شغلی برایتان به ارمغان بیاورد.
برای مثال ممکن است که شما مجبورباشید در یک کنفرانس در مورد سازمان یا شرکت خود صحبت کنید، بعد از دریافت یک گواهیسخنرانی کنید یا مطالب جدیدی را برای یک گروه آموزش بدهید. هم چنین صحبت کردن در جمعدر جنبه های دیگر زندگی هم موثر است. مثلا ممکن است شما مجبور شوید در یک مهمانی درمقابل افراد بسیاری در مورد موضوعاتی صحبت کنید.
همان قدر که صحیت کردن خوب درجمع می تواند درهای بسیاری را به سوی شما بگشاید، مهارت های ضعیف صحبت کردن می تواندآنها را ببندد. برای مثال ممکن است رئیس شما پس از ارائه ضعیف از سوی شما از تصمیمخود برای ترفیع تان منصرف شود.
راهبردهایی برای تبدیل شدن بهیک سخنران ماهر
آنچه که درباره ی صحبت کردن درجمع اهمیت دارد این است که یک مهارت قابل یادگیری است.
بنابراین شما می توانید با استفادهاز راهبردهای زیر به یک سخنران عالی تبدیل شوید:
1. برنامه ریزی صحیحی داشته باشید: در آغاز مطمئنشوید که برای تعامل خود یک طرح مناسب تهیه کرده اید ، مطالب خود را بر اساس اهمیت دستهبندی کنید . استفاده از مثال های کاربردی و جذاب فراموش نشود . خوب است که برای آغازو پایان صحبتتان یک برنامه ریزی ویژه داشته باشید. در آغاز مطلبی را ارائه دهید کهشنوندگان را برای شنیدن مشتاق تر کند و در پایان با پیامی امیدبخش سخنرانی تان را تمامکنید.
2. تمرین: شما نمی توانید به سادگی و بدون تمرینبه یک سخنران قوی و تاثیرگذار تبدیل شوید.برای تمرین در جستجوی موقعیت هایی باشید کهدر مقابل دیگران صحبت کنید. در آغاز می توانید صحبت در جلوی اعضای خانواده ، دوستانو سپس مهمانی ها یا گروه ها و انجمن های خودیاری را انتخاب کنید. کم کم سعی کنید موقعیتهای دشوارتری را انتخاب کنید. خوب است که پس از سخنرانی از مخاطبان خواهش کنید نظراتشانرا به شما ارائه دهند.
3. شنونده های خود را مشارکتدهید: زمانی که صحبت می کنید مخاطبان خود را در بحث شرکت دهید . در جاهایی که مناسباست سوالات هدایت کننده بپرسید و افراد را تشویق به سوال پرسیدن کنید.
به خاطر داشته باشید که برخیاز کلمات قدرت شما را به عنوان یک سخنران کاهش می دهد. مثلا عباراتی مثل "من فقطمی خواهم بگویم که... "یا "من فکر می کنم که ... "اقتدار و اطمینانشما را خدشه دار می کند.
همچنین به ریتم و لحن صحبت خودتوجه کنید. اگر عصبی هستید امکان دارد که سریع صحبت کنید. در نتیجه احتمال حذف بعضیاز کلمات یا استفاده از کلمات اضافه و بی معنا بیشتر می شود. خودتان را عادت دهید کهآرام و شمرده صحبت کنید و با نفس عمیق خودتان را آرام کنید. نگران پراکندگی افکارتاننباشید. مکث ها یک بخش مهم از مکالمه هستند و باعث می شوند شما مطمئن، طبیعی و مقتدربه نظر برسید.
در نهایت از اینکه کلمه به کلمهاز روی یادداشت هایتان بخوانید اجتناب کنید. به جای آن فهرستی از نکات مهم صحبتتانرا روی کاغذهای کوچک یادداشت و سعی کنید که مطالب اصلی تان را به خاطر بسپارید.
4.به زبان بدن خود توجه کنید: اگرشما نسبت به خودتان آگاه نیستید زبان بدنتان نشانه های ثابتی در مورد حالت درونی شمابه مخاطبا ن ارائه خواهد داد. اگر عصبی هستید یا به آنچه که می گویید اعتقاد ندارید،مخاطبان شما به زودی متوجه خواهند شد.
محکم بایستید، نفس های عمیق بکشید،در چشمان مخاطبان نگاه کنید و لبخند بزنید. روی یک پا تکیه نکنید و ژست هایی که غیرطبیعی به نظر می رسند را به کار نبرید.
به جای ایستادن پشت تریبون بهتراست که در اطراف قدم بزنید. این حرکت و انرژی در صدای شما هم جاری خواهد شد و شما رافعال تر و تاثیرگذارتر خواهد کرد.
5.مثبت بیندیشید: تفکر مثبت تاثیرویژه ای بر موفقیت شما در ارتباط خواهد گذاشت. زیرا باعث می شود که قوی تر به نظر برسید.ترس باعث می شود که در یک چرخه ی گفت و گوی منفی با خود گرفتار شوید. جملاتی مثل"من هرگز در این کار موفق نمی شوم" اعتماد به نفس شما را کاهش و احتمال اینکه این افکار به واقعیت تبدیل بشوند را افزایش می دهند. بنابر این قبل از سخنرانی تجسمکنید که یک ارائه ی موفق داشته اید و از این که توانسته اید تاثیر مثبتی روی دیگرانبگذارید بسیار خوشحال هستید.
6.مقابله با اضطراب: ممکن است قبلاز سخنرانی استرس داشته باشید. در این مواقع بهتر است که فکر کردن در مورد خود، عصبیبودنتان و ترس تان را متوقف کنید. به جای آن روی مخاطبان تمرکز کنید. به یاد داشتهباشید که شما تلاش می کنید به آنها کمک کنید یا به آنها آموزش دهید و پیام شما بسیارمهم تر از ترس تان است. به جای خودتان روی خواسته ها و نیازهای مخاطبان تمرکز کنید.
اگر زمان اجازه می دهد قبل ازسخنرانی تمرینات تنفس عمیق را برای آرام شدن ضربان قلب و اکسیژن رسانی به بدن انجامدهید.
اگرچه ممکن است تعداد مخاطبانشما بیش از صد نفر باشد فکر کنید که فقط برای یک نفر صحبت می کنید. بهتر است روی چهرههایی که دوستانه تر هستند تمرکز کنید.
7.فیلم سخنرانی های خود را تماشاکنید.شما می توانید با دیدن فیلم سخنرانی ها و ارزیابی خودتان عملکردتان را ارتقا دهید.
به تکیه کلام های خود توجه کنید.به زبان بدن خود نگاه کنید. آیا خودتان را جمع کرده اید؟ به تریبون تکیه داده اید؟آیا به مخاطبان نگاه می کنید؟ آیا لبخند می زنید؟ چقدر طبیعی به نظر می رسید؟
در نهایت دقت کنید که چگونه اتفاقات غیر منتظره را هدایت می کنید، مثلا یکعطسه یا سوال یک مخاطب که برای آن آماده نیستید. آیا تعجب می کنید یا نگران می شوید؟اگر بله تمرین کنید که در موقعیت های بعدی این اتفاقات را به آرامی مدیریت کنید.