مدلهای تک و منحصر به فرد در دنیای خودروی امروز بسیار نادر هستند.
هر کدام از خودروسازان بیشتر به دنبال روشهای جدید برای به اشتراک گذاشتن قطعات در خط تولیدش است. ترکیببندی رنگ بیشتر مدلها نیز به طیفهایی از نقرهای همراه با بژ یا خاکستری در داخل کابین محدود شده است. در این میان، داج وایپر که به صورت محدود در کارخانه مونتاژ دیترویت در میشیگان ساخته میشود، به نوعی «معجزه» محسوب میشود. یکی از عناصر متمایز این خودرو، موتور ۶۴۵ اسببخاری پوشراد V-10 است؛ موتوری که از همه لحاظ برجسته و منحصر به فرد است. تصور کنید که رویکرد «مارچیونه» برای ادغام فیات-کرایسلر و جنرالموتورز به سرانجام برسد. در این حالت، عدمقابلیت وایپر در اشتراکگذاری قطعات، احتمالاً باعث خواهد شد تا کار رقیب کوروت برای ادامه حضور در صحنه بسیار سخت شود.
ولی در حال حاضر، وایپر هنوز به کار خود ادامه میدهد و نمونهای که در اینجا مورد بررسی قرار گرفته، دارای کابین سفارشی و طراحی رنگآمیزی توسط شخصی به نام اسنیکی پیت (Sneaky Pete) است؛ عنوانی که حداقل بر روی نشان داشبورد دیده میشود. آقای «پیت» یک رنگ نقرهای زیبا و چند بعدی در کنار یک طرح قرمز برای داخل کابین این مدل GTC انتخاب کرده است. ولی عنوان این مدل با توجه موقعیتش در سلسله مراتب وایپر، به نظر اندکی گیجکننده است. GTC در بالای وایپر SRT و GT و همینطور، پایینتر از مدل GTS قرار میگیرد. این در حالی است که در هر دو مدل GTC و GT، نشانهای “GT” در گلگیرهای جلو دیده میشوند.
برای پیچیدگی بیشتر در این مدل، «اسنیکی پیت» یک پکیج طراحی داخلی GTS به ارزش ۸۵۰۰ دلار اضافه کرده است که یک کابین کاملاً چرمی را به همراه دارد. ولی آیا این پکیج باعث میشود که یک وایپر GTS داشته باشیم؟ پاسخ منفی است: در واقع خیر. پکیج «گروه حمله به زمان 2.0» یا TA 2.0 به ارزش ۸۷۰۰ دلار نیز برای این خودرو استفاده شده است. ولی باز هم آن چیزی نیست که دقیقاً از عنوان TA 2.0 انتظار دارید؛ چرا که TA های اصلی بر اساس مدل پایه SRT ساخته میشوند و با صندلیهای پارچهای و داشبورد پلاستیکی همراه هستند. گروههای TA، هم در نسخه 1.0 و هم در نسخه 2.0، شامل بیشتر تجهیزات عملکردی (و نه تمام آنها) میشوند؛ از جمله سیستم تعلیق، باله/ اسپویلر، اسپلیترها و ترمزها. دو نمونه از مهمترین چیزهایی که در این میان جا افتاده، یکی کاپوت ویژه SRT ( با شش هواکش در مقابل دو هواکش موجود در کاپوت GTS) و دیگری مهاربندی X-brace فیبر کربنی که میتواند نسبت حالت استاندارد، ۱/۳ کیلوگرم در وزن صرفهجویی کند. با این وجود، از هر دوی این امکانات به ترتیب با هزینههای ۵۰۰ و ۲۸۰۰ دلار در خودروی تست استفاده شده است. تعجبی ندارد که نمونه «پیت» را بهترین TA 2.0 کنونی بدانیم.
«اسنیکی پیت» یا «پیتِ آبزیرکاه»، در واقع لقب اولیه لوگوی وایپر در دهه ۱۹۹۰ میلادی بوده و نام یک شخص نیست. این نامی است که داج برای اضافه کردن طراحی سفارشی جدید وایپر با عنوان «یک از یک» یا 1 of 1 به این مدل استفاده کرده است. این برنامه سفارشیسازی، بیش از ۵۰ میلیون ترکیب رنگ، طراحی داخلی و نوارهای رنگ را در اختیار قرار میدهد. همچنین دوج ترکیبات رنگ را نسبت به نوبت سفارش محدود کرده است؛ یعنی هر کس زودتر سفارش دهد، انتخابهای بیشتری در اختیار خواهد داشت. به منظور اطمینان منحصر به فرد بودن «یک به یک» خودروها، اگر کسی وایپر را به عنوان مثال به صورت سفید به سفید (بدنه و کابین سفید) همراه با نوارهای خاکستری سفارش داده باشد و شما نیز ترکیب رنگ مشابه را بخواهید، برای داشتن آن شما را تا ارائه مدل سال آینده منتظر خواهد گذاشت.
با اندکی تجهیزات اضافه دیگر، قیمت کلی این وایپر با طراحی «پیت» به ۱۲۶۰۸۵ دلار رسیده است. در همین حال، این خودرو قادر است تا در مدت ۱۱/۵ ثانیه در مسیر یکچهارم مایل به سرعت ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت برسد. درنظر بگیرید که شورولت کوروت Z06 با گیربکس دستی که از نظر زمانی در تست یکچهارم مایل با این خودرو مطابقت میکند، ولی سرعت حداکثرش در انتهای مسیر به اندازه ۸ کیلومتر بر ساعت کمتر است. در رسیدن به سرعت ۱۵۰ مایل یا ۲۴۱/۴ کیلومتر بر ساعت نیز شورولت به اندازه ۱/۳ ثانیه عقبتر خواهد بود. اولین دنده در وایپر میتواند سرعتی را تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تأمین کند. در همین حال، هر شیفت این احساس را بهوجود میآورد که به مرحلهای دیگری از چابکی در دنیا قدم گذاشتهاید.
همه وایپرها، چه مدلهای ویژه مسابقه یا مدلهای پایه، خودروهایی سرسخت، محکم و پر سر و صدا هستند. هر گونه شکاف کوچک در سطح جاده باعث ارتعاش در شاسی «فوقصلب» خودرو میشود و تایرهای عریض پیرلی به صورت مداوم، کابین با نوعی صدای هواپیما با فرکانس پایین پُر میکنند که شاید تنها یک راننده لوکوموتیو بتواند به آن بیتوجه باشد. ولی این موضوع بیشتر در سرعتهای کم است؛ وقتی سرعت افزایش مییابد، کمتر نگران صدای بیرون خواهید بود. چسبندگی بالایی نیز در دسترس قرار میگیرد و در تست لغزش در پیچ، چسبندگی 1.03 g مشاهده شده است. شما میتوانید با سرعت وارد پیچها شوید؛ ولی این احتمالاً تا زمانی است که صدای سرنشینان عقب بلند نشده است. البته به نظر میرسد که این خودرو بیشتر به پیچیدن و پیچهای تند عادت دارد؛ چرا که در یک مسیر مستقیم به سرعت میتواند به یک سمت منحرف شود. نسبت دندههای بالا، در حالی که باعث شده تخمین مصرف سوخت سازمان حفاظت محیط زیست امریکا در جاده به ۱۱/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برسد، ولی در ترافیک و سراشیبیهای ملایم، چندان مناسب نیست. پایین آوردن یک یا دو دنده، در بسیاری از مواقع ضروری خواهد بود. در همین حال، مصرف سوخت در تست برابر ۱۶/۸ لیتر مشاهده شده که ۲/۸ لیتر کمتر از تخمین مصرف سوخت در شهر است.
وایپر از آن دست خودروهایی است که بیشتر باید برایش مأموریتهای ویژه درنظر بگیرید تا رفتن به فروشگاه و مراکز خرید. بنابراین، در صورت چنین استفادههایی، شاید بهتر است به سراغ دیگر گزینههای در دسترس بروید. ضمن اینکه اگزوز کناری باعث گرم شدن پایین پنجرهها میشود و در اکثر اوقات نیز، کابین فضای تَنگی دارد. یا شاید هم با خود بگویید که تجربه رانندگی در این خودرو را نمیتوان با هیچ خودروی تولیدی دیگری عوض کرد.
مشخصات:
نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب، ۲ سرنشین، ۲ در کوپه.
قیمت مدل تست: ۱۲۶۰۸۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۹۹۰۹۰ دلار).
نوع موتور: پوشراد با ۱۰ سوپاپ V10،بلوک و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
گنجایش: ۸۳۸۲ سیسی.
قدرت: ۶۴۵ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه.
گشتاور: ۸۱۳/۵ نیوتنمتر در ۵۰۰۰ دور در دقیقه.
گیربکس: ۶ سرعته دستی.ابعاد:
فاصله محوری: ۲/۵۱ متر.
طول ماشین: ۴/۴۶۳ متر.
عرض: ۱/۹۴۱ متر.
ارتفاع: ۱/۲۴۷ متر.
وزن کلی: ۱۵۶۱ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۳/۴ ثانیه.
صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۷/۳ ثانیه.
صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۱۱/۵ ثانیه.
صفر تا ۲۴۱/۴ کیلومتر بر ساعت: ۱۶/۶ ثانیه.
استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۵ ثانیه.
عبور از یکچهارم مایل: ۱۱/۵ ثانیه با سرعت نهایی ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت.
سرعت نهایی (با محدودیت دراگ، تخمین): ۳۰۵/۷۷ کیلومتر بر ساعت.
مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۵/۴۱۵ متر.
چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 03 g.
مصرف سوخت:
تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۹/۶ لیتر در شهر و ۱۱/۲ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
مصرف سوخت در تست: ۱۶/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.