نکته ها:* در قرآن، بارها از سخت جان دادن کفّار، سخن به میان آمده است، از جمله در سورهی محمّد آیهی ۲۷ و سورهی انعام آیهی ۹۳ و در مقابل، از آسان جان دادن مؤمنان نیز سخن به میان آمده است، از جمله در آیهی ۳۲ سورهی نحل میخوانیم: «الَّذِینَ تَتَوَفّاهُمُ الْمَلائِکَهُ طَیِّبِینَ یَقُولُونَ سَلامٌ عَلَیْکُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّهَ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»* «یَتَوَفَّی»، به معنای گرفتن است و قرآن میفرماید:ما کفّار را میگیریم آنجایی که جسم انسان در دنیا میناند، پس معلوم میشود که روح او را میگیرند. بنابراین، حقیقت انسان به روح اوست. تا انسان زنده است روح همراه جسم اوست و پس از مرگ، از جسم او جدا شده وباقی میماند.پیام ها:۱-خداوند با قهر به کفّار، پیامبر و مؤمنان را دلداری میدهد. وَ لَوْ تَری ...۲-فرشتگان الهی، مؤمنان و کافران را میشناسند. «إِذْ یَتَوَفَّی الَّذِینَ کَفَرُوا»۳-قهر اخروی خداوند به کافران، از لحظهی جان دادن آغاز میشود. إِذْ یَتَوَفَّی ...یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ ...۴-در برزخ نیز عذاب هست. «ذُوقُوا عَذابَ الْحَرِیقِ»۵-مجازاتهای الهی، کیفر کارهای خود انسان است، نه انتقام خداوند. ذلِکَ بِما قَدَّمَتْ أَیْدِیکُمْ ...۶-ظلم به یک نفر، به منزلهی ظلم به همه است. «لَیْسَ بِظَلاّمٍ لِلْعَبِیدِ» (کوچکترین ظلمی از جانب خداوند، ستمی بسیار بزرگ است و او منزّه از آن است.)۷-کیفرهای الهی، براساس عدل است. «لَیْسَ بِظَلاّمٍ لِلْعَبِیدِ»کَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ کَفَرُوا بِآیاتِ اللّهِ فَأَخَذَهُمُ اللّهُ بِذُنُوبِهِمْ إِنَّ اللّهَ قَوِیٌّ شَدِیدُ الْعِقابِ «۵۲»
(ای پیامبر! روش کافران زمان تو) مثل روش فرعونیان و کفّار پیش از آنان است که (از روی لجاجت و عناد) به آیات خداوند کفر ورزیدند، پس خداوند نیز به کیفر گناهانشان، آنان را گرفتار کرد. قطعاً خداوند، نیرومند سخت کیفر است.پیام ها:۱-گاهی کفر و لجاجت، برای بعضی عادت و خصلت شده و در این صورت، عذاب نازل میشود. «کَدَأْبِ»۲-همهی اقوام نزد خدا یکسانند و اگر راه انحراف و کفر بروند، کیفر میبینند.کَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ کَفَرُوا ... فَأَخَذَهُمُ اللّهُ آری، سنّت الهی در عقوبت کفّار، ثابت است و مجازات مشرکان در جنگ بدر، حکم خاصّی نبوده است.۳-گناه، سبب قهر الهی است. «فَأَخَذَهُمُ اللّهُ بِذُنُوبِهِمْ»۴-خداوند، در کیفر کافران عاجز نیست و همهی اقوام (مثل فرعون قوی یا مشرکان ضعیف) در برابر قهر خدا عاجزند. «إِنَّ اللّهَ قَوِیٌّ شَدِیدُ الْعِقابِ»ذلِکَ بِأَنَّ اللّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّراً نِعْمَهً أَنْعَمَها عَلی قَوْمٍ حَتّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ «۵۳»
آن (کیفر) بدین سبب است که خداوند، نعمتی را که به قومی عطا کرده، تغییر نمیدهد، مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند، و همانا خداوند، بسیار شنوا و داناست.نکته ها:* در احادیث متعدّدی عواملی مانند:ظلم و گناه، سبب تغییر نعمتهای الهی به حساب آمده اند، چنانکه بازگشت از گناه و انحراف و حرکت در مسیر حقّ، موجب سرازیر شدن انواع نعمتهای الهی است.گناهان و ستم ها، انسان را از لیاقت بهره وری از لطف الهی دور میکند. چنانکه حضرت علی علیه السلام در خطبه قاصعه بدان اشاره کرده و در دعای کمیل میخوانیم: الّلهم اغفر لی الذنوب الّتی تهتک العصم... الّلهم اغفر لی الذّنوب الّتی تغیّر النّعم...* در نامه حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر میخوانیم: «هیچ چیز مانند ظلم وستم، نعمتهای الهی را تغییر نمیدهد، چون خداوند نالهی مظلوم را میشنود، در کمین ظالمان است».* امام صادق علیه السلام فرمودند: «همواره از سختیها و گرفتاریهای روز و شب که عقوبت معصیت و گناهان شماست، به خدا پناه ببرید».پیام ها:۱-زوال نعمت ها، از ناحیهی خودماست، وگرنه سنّت خدا بر استمرار نعمت هاست. ذلِکَ بِأَنَّ اللّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّراً نِعْمَهً ... حَتّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ۲-دادنها و گرفتنها از سوی خدا، قانونمند و حکیمانه است. لَمْ یَکُ مُغَیِّراً نِعْمَهً ...حَتّی یُغَیِّرُوا ...۳-رحمت خداوند بر غضبش مقدّم است. «أَنْعَمَها عَلی قَوْمٍ حَتّی یُغَیِّرُوا»۴-در اسلام علاوه بر کیفر فردی، کیفرهای اجتماعی نیز قانون دارد. «عَلی قَوْمٍ»۵-فطرت انسان، بر ایمان و پاکی استوار است و این انسان است که خود را تغییر میدهد. «یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»۶-انسان، تاریخ را میسازد، نه آنکه اقتصاد، جبر تاریخ و محیط، انسان را بسازد.حَتّی یُغَیِّرُوا ... البتّه محیط و اقتصاد بی اثر نیست، لیکن نقش اصلی با ارادهی انسان است، و هیچ یک از آنها انسان را مجبور نمیکند.۷-افراد، جامعه را میسازند و هرگونه تحوّل مثبت یا منفی در جامعه، بر پایهی تحوّلِ فکری و فرهنگی افراد است. قَوْمٍ ... یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ۸-سعادت و شقاوت ملّت ها، در گرو تحوّلات درونی آنهاست، نه قدرت و ثروت. «حَتّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»۹-در تحلیل سرنوشت جوامع، محور، روحیّهی مردم است، نه شانس، خرافات، نظامهای حاکم، جبر تاریخ و... «یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»۱۰-همهی ما در نظر خدا هستیم و کیفر کفّار متّکی بر علم گسترده خداوند است «أَنَّ اللّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ»