نگاهی به بوئینگ 777 افسانه ای



سفارش تعدادی بوئینگ 777 توسط ایران به کمپانی مطرح صنعت هوانوردی به دلیل اهمیت خاص این امر، لست سکند را بر آن ‏ساخت، تا معرفی کوتاهی از این هواپیمای خوشنام عرصه هوانوردی ارائه نماید. ‏

بوئینگ ۷۷۷ یک هواپیمای پهن پیکر تجاری دو موتوره‌است که تاکنون چهار مدل از این هواپیما به نام‌های ۷۷۷- ۲۰۰، ۷۷۷-‏‏۲۰۰ ای آر، ۷۷۷-۳۰۰ و ۷۷۷-۳۰۰ ای آر به بازار ارائه کرده است. خدمه پرواز در آمریکا ۷۷۷ را به عنوان تریپل سون ‏می‌شناسند و در انگلیس به سون‌سون‌سون مشهور است. ارابه‌های فرود ۷۷۷ بزرگ‌ترین ارابه‌های فرودی هستند که تاکنون در ‏یک هواپیمای مسافربری به کار رفته‌است. هر چرخ ۷۷۷-۳۰۰ وزنی معادل ۵۲۳۱۰ پوند (۲۳۳۷۰ کیلوگرم) را تحمل می‌کند که ‏این عدد نیز در بین تمام هواپیماهای جهان یک رکورد به شمار می‌رود. موتورهای ‏GE‏۹۰-۱۱۰‏B‏ و ‏GE‏۹۰-۱۱۵‏B‏ که بر روی ‏‏۷۷۷-۲۰۰ ال آر و ۷۷۷-۳۰۰ ای آر نصب شده‌اند قطری بیشتر از بدنه یک فروند بوئینگ ۷۳۷ دارند. کتاب رکوردهای گینس ‏موتور ‏GE‏۹۰-۱۱۵‏B‏ را به عنوان قدرتمندترین موتور جتی که تاکنون روی یک هواپیمای تجاری نصب شده به ثبت رسانده‌است.‏
‏‏777 ظرفیت حمل ۲۷۸ تا ۵۵۰ نفر مسافر را داراست و برد پروازی آن بین ۵۲۱۰ تا ۹۴۲۰ مایل دریایی (۱۰۳۷۰ تا ۱۷۴۴۵ ‏کیلومتر) است. ارابه‌های فرود این هواپیما که هر کدام 6 چرخ دارند یکی از مشخصه‌های ویژه 777 به حساب می‌آیند. ۷۷۷ ‏نخستین هواپیمای تجاری جهان است که تمام مراحل طراحی آن به کمک نرم‌افزارهای رایانه‌ای انجام شده‌است.‏

برای ساخت این هواپیما هیچ نقشه یا طرحی روی کاغذ رسم نشده و همه کارها به کمک یک نرم‌افزار ۳‏D CAD‏ به نام کتیا ‏انجام گرفته‌است. قبای اصلی ۷۷۷ هم ایرباس ای۳۳۰ و خانواده ایرباس ای۳۴۰ هستند. ویژگی جالب توجه دیگر این هواپیما ‏مجهز بودنش به سیستم معمولی ‏Control yoke‏ به جای سیستم ‏Side stick Controller‏ است که در هواپیماهای جنگنده با ‏فلای بای وایر و ایرباس‌های جدید مورد استفاده قرار گرفته‌است. بوئینگ عقیده دارد خلبان‌ها بهتر با سیستم‌های کنترل ‏Stick ‎and rubber‏ کنار می‌آیند.‏
‏‏بوئینگ مجموعه‌ای از پیشرفته‌ترین دست آوردهای فنی صنعت هوافضا را برای اولین بار در ۷۷۷ ارائه کرد که بعضی‌ از آنها ‏شامل موارد زیر است:‏

کابین خلبان شیشه‌ای مجهز به نمایشگرهای کریستال مایع هانی ول | سیستم کنترل پرواز دیجیتال فلای بای وایر با قابلیت ‏برگشت به حالت دستی | سیستم‌های اویونیکی پیشرفته با قابلیت سازگاری با نرم‌افزارهای مختلف | کیف پروازی الکترونیکی ‏مجهز به رایانه‎ ‎، استفاده گسترده از مواد کامپوزیت در بدنه هواپیما (حدود ۹٪ کل وزن) | شبکه اویونیکی فیبر نوری | مجهز بودن ‏به بزرگ‌ترین و قدرتمندترین موتورهای توربوفن دار در بین هواپیماهای تجاری (قطر فن موتورهای ‏GE-‎‏۹۰-۱۱۵‏B‏ که در ۷۷۷ ‏به کار رفته‌اند به ۳٫۳ متر می‌رسد.) ‏