سوئیشرت به لباس گرمی گفته میشود که تقریبا شبیه پلیور(Pullover) است بدون یقه ایستاده و ساده و از جنس نرم با نخ و کتان دوخته شده و در عین حال ضخیم و بزرگ سایز است.
در ابتدا کارگران و ورزشکاران در امریکا به لباسی نیاز داشتند که آنها را گرم کند و علاوه بر این جنس آن طوری باشد که برخلاف لباس های پشمی با کشبافهای خفه کننده ، جریان هوا به خوبی از آن عبور کند وقابلیت جذب عرق را داشته باشد و یا از تعریق بیش از حد بدن جلوگیری کند.آنها علاوه براین خصوصیات میخواستند سایز و دوخت آزاد و گشاد داشته باشد و این موضوع مانعی برای فعالیتها و کار آنها نداشته و برای آنها دست و پاگیر نباشد. در واقع بتوانند با لباسی راحت فعالیتهای خود را با کمترین مشکل انجام دهند. این موضوع مربوط میشود به دهه ۳۰ میلادی اوایل قرن بیستم که طراحان و مبتکران مد طراحی چنین لباس ساده ای را آغاز کردند. در ابتدا تمام این لباسها به رنگ طوسی و کاملا ساده و بدون هیچ گونه طرحی که جلب توجه کند طراحی شد در واقع برای قشر پایین جامعه تولید شد.
جالب است بدانیم که در اثر چه اتفاقی این لباس وارد دنیای مد و فشن شد و طرفداران زیادی بویژه جوانان را به خود اختصاص داد.
چیزی که به عنوان سویشرت زنانه و مردانه در ذهن ما جای می گیرد لباسهای گرم گشادی است پر از طرحهای رنگی و چاپهای متنوع، و یا تیپهای بگ و رپر امروزی. این میتواند اولین ذهنیت ما باشد. در واقع چیزی که امروز به عنوان سویشرت در ذهن ما جای گرفته با معنای انگلیسی(Sweatshirt) آن تفاوت زیادی دارد.
ورود سویشرت به دنیای ورزش
چند سال بعد از طراحی سویشرت و ورود آن به بازار،برخی از ورزشکاران حرفه ای ، بویژه قهرمانان فوتبال آمریکایی بواسطه راحتی آن شروع به استفاده از این لباس کردند آنها در هنگام تمرین قبل ازمسابقات و در زمان گرم کردن از نوع کلاهدار آن (Hoodie) استفاده می کردند. با این حرکت بود که جوانان طرفدار آنها به پوشیدن این لباس روی آوردند.
تابلو تبلیغات یا سوئیشرت
استفاده از سویشرت مردانه و هودی در دهه ۵۰ و ۶۰ در بین مردم آمریکا و اروپا رونق زیادی پیدا کرده و به اوج خود رسید. باشگاههای ورزشی و دانشگاهها برای تبلیغ از برندشان بر روی سویشرتها شعارهای تبلیغاتی با رنگهای شاد و تند چاپ میکردند و یا با چاپ مخفف نام باشگاه خود بر روی این لباس جلب توجه میکردند.طولی نکشید که همانند تی شرت مردانه یا زنانه ، این لباس نیز بواسطه ارزان و در دسترس بودن و استفاده همه گیر تبدیل به تابلو تبلیغات شد.
نماد فرهنگی و سوئیشرت
پس از اینکه هودی و سوئیشرت ها وارد زندگی مردم شدند و استفاده از آن در عموم جایگاه خاصی پیدا کرد. کم کم پیاده روی روزانه و دویدن جای خود را در زندگی مردم باز کرد. دیگر زنان و مردان علاقه مند شدند که از ست های شلوار و سوئیشرت استفاده کنند و این لباس به یک لباس کاربردی در ورزشهای دسته جمعی در معابر و پارک ها تبدیل شد.
در دهه ۷۰ میلادی در آمریکا تحول عظیمی در نحوه استفاده از سویشرتها ایجاد شد و سویشرتها تبدیل به یک نماد فرهنگی و تابلویی برای ابراز اعتراضات و خشونت ها شدند. در این دوره نیویورک که مظهر جنبش های خیابانی و فرهنگ هایی چون هیپ هاپ و ایده پردازیهای جنجالی و ….بود. هنرمندان که تا آن زمان برای نشان دادن اعتراض خود در شهر نقاشی هایی را بر روی دیوارها می کشیدند با استفاده همه گیر از سوئیشرت توانستند برای مخفی کردن هویت خود، به هودی ها روی آوردند.
دنیای مد و سوئیشرت
با ورود سوئیشرت به شکل عمومی و استقبال بی نظیر جوانان از آن ، در دهه ۸۰ میلادی بود که نظر طراحان مد را به خود جلب کرد. مبتکران مد در این زمینه توانستند طرحههای معروف و دیزاین های متنوع و کاربردی تری را روانه بازار کنند. در این دوره سوشرت و هودی ها توانستند به عنوان یکی از اصلی ترین اجزا مد و فشن تبدیل شوند. طرحهای مختلفی از سوئیشرت که در حال حاضر ما می بینیم می توان گفت همان طرح ها و استایل هایی است که در آن زمان به وجود آمد.
برای دیدن ادامه مقاله سوئیشرت مردانه و زنانه لباسی مطرح برای پاییز شماکلیک کنید.